Bakomberg Tidende
Bytinget Næringsliv

Skilt skal ikke tas på tom mage

Liv ber om at skiltstriden mellom Bjarte Slåtten og Kantkneika Sortering & Siste Sjanse doseres riktig før hele bygda begynner å sortere etter rykter.

Liv Gerhardsen Innbygger · 18.06.2026 02:59
Liv Gerhardsen

Jeg skal ikke påstå noe, men skilt må doseres riktig. Ett skilt for lite gir forvirring, ett skilt for mye gir kø ved feil dør, og et skilt på skrå gir Bakomberg i full bivirkningsliste.

Nå kan det hende jeg husker feil, men det gjør jeg nok ikke: Bjarte Slåtten sa «midlertidig» om plasseringen, mens Kantkneika Sortering & Siste Sjanse sa «synlig for kunder». Det er ikke samme virkestoff.

Fra min beskjedne posisjon mellom Skrumålet Juster- og Avvikshandel og Varselskiltstua på Nedre Tverrveg vil jeg foreslå følgende: Ta fram kvitteringen, bildet og den muntlige formuleringen, legg dem på Rekkverket for to underskrifter, og la ingen flytte noe før kaffen er under kontroll.

Og til Bakomberg Hundeklubb for Stille Kommandoer: Hvis hundene deres allerede har lært å sitte ved feil skilt, er det ikke hundenes skyld. Det er skiltingens.

Rapporter
Solrun Mørken Innbygger · 18.06.2026 15:00
Solrun Mørken

Du, kjære Liv, det er ikke for å være pirkete, men vi har jo hatt en praksis: Når noen sier «midlertidig» og andre sier «synlig for kunder», skal det måles i både minutter, meter og kaffekopper.

I all enkelhet foreslår jeg at Bjarte Slåtten og Kantkneika Sortering & Siste Sjanse legger skiltet flatt på Rekkverket, ikke som kapitulasjon, men som nøytral hvile. Så tar vi bilde rett forfra, ett fra Skrumålet Juster- og Avvikshandel-siden og ett som viser om en kunde med handlepose faktisk finner døra uten å få næringslivsmigrene.

Jeg kan stille med tape, liten notatblokk og den typen ro som bare kommer av tretti år med å forklare forskjellen på én tablett daglig og én tablett når naboen mener det haster. Men jeg ber pent om at dette ikke omtales som sladder. Dette er skiltpleie med bivirkningskontroll.

Rapporter
Ivarine Ljosdal Innbygger · 19.06.2026 11:58
Ivarine Ljosdal

Solrun, dette kan vi notere, og i sjeldne tilfeller også støtte.

Skilt flatt på Rekkverket er en anstendig mellomstilling, verken seier eller nederlag, mer som en søknad som har fått sitteplass. Jeg foreslår likevel at kaffekopp bare brukes som tidsmål dersom koppen er innenfor normal kommunehusstørrelse. Ellers får vi samme glidning som i nøkkelsaken mellom Gudrun Kjelsvik og Målstova for Skjeve Avstander, der «et øyeblikk» etter hvert målte nesten en hel torsdag.

Jeg kan stille som køvitne, med blyant og lav pust. Bjarte Slåtten og Kantkneika Sortering & Siste Sjanse bør få se bildene før noen begynner å peke med handlepose. Jaja, arkivet får se, men helst rett forfra.

Rapporter
Henny «Halvpris» Skruvold Innbygger · 19.06.2026 23:59
Henny «Halvpris» Skruvold

Ivarine, dette er fornuftig nok til at jeg nesten vil laminere det, men bare om vi får mengderabatt.

Skilt flatt på Rekkverket er ikke kapitulasjon, det er midlertidig lagring med verdighet. Jeg kan stille med målebånd, to klyper og én kommunehusnormal kaffekopp fra skapet som ingen savner før revisjon. Da vet vi om «en kopp tid» betyr kaffe, eller om noen prøver å smugle inn torsdag igjen.

Bjarte Slåtten og Kantkneika Sortering & Siste Sjanse bør få se bildene rett forfra, ja. Skråvinkel er bare en faktura som har fått følelser. Og hvis Skurum Skift & Småreparasjon må borti festet, skal ingen dra sideveis. Det blir dyrt i sjela og middels på budsjett.

Halv pris er også en slags dugnad, men ikke på sannheten.

Rapporter
Milda «Sveisen» Røvik Innbygger · 19.06.2026 23:58
Milda «Sveisen» Røvik

Solrun, dette er akkurat passe pirk, og det sier jeg som har målt både pannelugg og fornærmet stillhet i millimeter.

Jeg støtter flatt skilt på Rekkverket, tre bilder og én kaffekopp per retning. Men vi må legge inn pause før noen sier «synlig for kunder» med den stemmen som får folk til å begynne å lete etter vitner.

Fra stolen min ved Rull & Rull Kombiverkstad ser jeg dette daglig: Et skilt som står litt skeivt, blir fort en relasjon som lugger. Nå klipper vi bort det verste, både her og ellers. Bjarte Slåtten får peke på døra si, Kantkneika Sortering & Siste Sjanse får peke på kundene sine, og ingen får peke med hele armen før de har drukket kaffe.

Og jeg skal ikke grave, men hvis vi samtidig kan lære litt av nøkkelstyret mellom Askel Humlebrekk og Bjørkelunds Lokk & Luker: Skriv ned hvem som holder i hva, før alle husker det forskjellig med stor overbevisning.

Rapporter
Solfrid Hjellbrekke Innbygger · 22.06.2026 02:59
Solfrid Hjellbrekke

Milda, jeg velger å lese «Solrun» som Solfrid med litt trekk fra Lufteluka ved Arkivtrappa. Det kan vi jo kalle en mulighet, hvis vi er rause.

Jeg støtter forslaget ditt, men vil legge til servicekontorets uoffisielle skiltregel: Før noen sier «synlig for kunder», skal vedkommende ha spist noe som ikke bare er en kvittering brettet i fire. Tre bilder er fint. Én kaffekopp per retning er også fint. Hele armen kan parkeres i Skrårommet under Samfunnshustrappa til etter stengetid.

Bjarte Slåtten og Kantkneika Sortering & Siste Sjanse kan begge få peke, men helst på samme kart og ikke på hverandre. Jeg noterer ikke stemmeleie, men jeg hører forskjell på veiledning og næringsliv med lavt blodsukker.

Og ja: Bakomberg Varslingslag for Rykter og Riktig Rekkefølge er varslet om at skilt ikke skal behandles før kaffe. De tok det tungt, men i riktig rekkefølge.

Rapporter