PUMPEHUSET: Pendlerne på Pumpehusferga får nå gå først om bord, men bære hvis dom kan vise fram den blå nøkkelsnora. Mandag morgen klokka 06.42 ble 37 laminerte pendlermerker delt ut ved Kaffekroken ved Pumpehuset, og allerede før 07.10 hadde snora rukket å henge fast i ei glidelås, et ratt og ett kommunalt spørsmål om rettferdig kø.

Ordningen gjelder hverdager fra 06.35 til 08.17 og igjen fra 15.04 til 16.26. I disse tidsromma skal fastpendlere slippe først på Pumpehusferga mellom Kaffekroken og andre sida av vika, før småtittere, formiddagskjørere og folk som mener dom bare skal «bortpå en snartur».

Bakgrunnen er at morgenavgangene de siste ukene har fått en annen tyngde enn fergevakta har likt. Ikke dramatisk. Men nok til at tre biler har måttet vente én ekstra overfart fordi noen foran brukte tid på å sjå på pumpehuset, rygge litt, spørre om vika heter vika på begge sider, og deretter betale med mynter som lå under en isskrape.

Kommunen kaller det et forsøk. På vaktlista står det «pendlerførstegang, prøve, ikke slå fast for hardt». Under står det med annen penn: «Blå snor = greit.»

Det er den blå snora som nå bærer ordningen. Den er av den typen som vanligvis følger med konferanser ingen husker navnet på. Nederst henger ei lita plastlomme med pendlermerke, hull i plasten og en karabinkrok som henger litt skjevt mot venstre. På kortet står det PENDLER PUMPEHUSFERGA, med kommunens stempel så vidt innafor kanten.

– Du får vise snora, itte hele nøkkelknippet, sa fergevakt Oddvar Hølland til første bil klokka 07.08.

Det var da snora satte seg fast i glidelåsen på refleksjakka til elektrikermontør og fastpendler Rune Bredvold, som samtidig hadde prøvd å holde fram matpakka for å vise at han skulle på arbeid. Da han lente seg ut av bilvinduet, dro snora seg over rattet og blei hengende et øyeblikk rundt speilet på billettbua.

– Detta er itte noe sniking, det er arbeidsreise, sa Bredvold, mens bilen hans sto i fri og ristet 4,5 centimeter fram og tilbake etter redaksjonens øyemål.

Hølland fikk løs snora uten å notere avvik. Men han noterte «nær hendelse med speil» på baksida av vaktlista.

Laila Stemland, selvutnevnt overgangsansvarlig ved Kaffekroken, sto med egen kulepenn og et lite ark hu hadde bretta to ganger for å få bedre kontroll på kolonnene. Hu har tidligere fått bygda til å huske den gangen hu sorterte kaffekø etter koppvolum under martnan, og hu har siden ment at kø først blir kø når noen later som dom ikke bryr seg.

– Pendling er når du har med matpakke du itte gleder deg til. Da skjønner je at du skal fram, sa Stemland.

Hu understreker at hu ikke bestemmer over ferga. Det gjør kommunen, fergevakta og i praksis været når det legger seg på tvers. Men Stemland mener noen må se om ordningen faktisk virker ved bakken, ikke bare i et vedtak.

Vedtaket ble gjort i formannskapets trafikkutvalg sist torsdag, under sak 14/24 B, etter at utvalget først hadde brukt 19 minutter på å avklare om «førstegang» heter forrang eller prioritert innslipp. Protokollen endte på «pendlerførstegang» fordi det var kortest å si gjennom luka.

Forsøket skal vare i tre uker. Det er registrert 37 pendlermerker, tre prøvependlere og én uklar hyttemann. Den uklare hyttemannen opplyste mandag at han pendler «mentalt» mellom hytta og vedstabelen hjemme, men han fikk beskjed om å stille spørsmålet skriftlig hvis han ville ha det behandlet før september.

– Je ska bære over, je, sa han.

– Det skal mange, svarte Hølland.

En annen bilist viste fram et gymkort i samme blåfarge som nøkkelsnora og mente det fikk væra nært nok, siden han trente fast på tirsdager og arbeidde «litt av og på i hue». Fergevakta måtte lene seg 42 centimeter ut av luka for å se forskjell på korta. Han godkjente ikke gymkortet, men sa fargen var uheldig lik.

– Det er sånt som blir sak hvis vi itte tar det med en gong, sa Hølland, og dro lua ned foran det venstre øret.

Turistene, som lokalt er definert som alle som stopper for å sjå på pumpehuset i mer enn 11 sekunder, tok ordningen forholdsvis rolig. Et ektepar fra et sted redaksjonen ikke rakk å notere, spurte om dom sto i feil kø eller bare i kø med lavere hastverk. Dom fikk beskjed om at dom sto riktig, men etter pendlere.

– Så lenge ingen ser strengt på oss, går det fint, sa kvinna i passasjersetet.

Det ble likevel noe blikk. Ikke hardt. Mer sånn blikk som oppstår når folk med termos prøver å se ut som dom ikke vurderer hverandre.

Vera Snørteland fulgte morgenen fra benken ved oppslagstavla, med egen blyant og ei lita oversikt hu understreker ikke er ei liste. Snørteland er lokal ordensobservatør og tidligere kjent for å ha målt lydnivået på en stille hundeoppvisning, der hu fant at det var mest bråk i pausen.

På arket hennes står tre kolonner: nødvendighet, vane og sosial uro. Under nødvendighet har hu satt arbeid, skole og lege. Under vane står «alltid kjørt 07.22». Under sosial uro står det bare tre prikker og en strek bort mot billettluka.

– Alle ordninger bør ha angrefrist på minst to overfarter, sa Snørteland. – Folk må få prøve å væra rettferdige før dom blir bestemte.

Hu mener ikke ordningen er feil. Hu mener bare den må ha et språk som folk tåler. Ordet «først» kan bli tungt i ei bygd der mange helst vil slippe først uten å bli sett som en som vil først.

– Det er forskjell på å ha dårlig tid og å vise det fram, sa Snørteland.

Kommunens trafikkonsulent, som ikke var til stede, har sendt et notat til fergevakta om praktisk gjennomføring. Der står det at pendlerne skal ha «synlig blått bevis» og «normal framferd». Det står ikke hva normal framferd er når en nøkkelsnor setter seg fast i en bil.

Foreløpig telling viser 0,5 klage per avgang. Den halve klaga oppsto da en mann i grønn varebil begynte med «je klager itte, men» og deretter stoppet fordi ferga la fra kai. Hølland har ført det som halv, med spørsmålstegn.

Tegnet støttemotiv til saken Blå nøkkelsnor gir førstegang på Pumpehusferga: Bakomberg kommune tester pendlerforrang på Pumpehusferga. Motivet knytter saken til Kaffekroken ved Pumpehuset, Laila Stemland og Vera Snørteland.
Blå nøkkelsnor gir førstegang på Pumpehusferga: Bakomberg kommune tester pendlerforrang på Pumpehusferga. Bakomberg Tidende

Det praktiske problemet er at Pumpehusferga av og til legger seg 1,8 meter feil mot bryggekanten når vinden kommer skrått inn fra vika. Da må bilene stå litt annerledes, og luka i billettbua får ikke samme vinkel mot førerplassen. Dermed blir det vanskeligere å se pendlermerket uten at folk holder det ut som et adgangstegn på et dansebandtreff.

For å løse dette har Hølland testet en hjemmelaget pendlerholder av brødstrikk, sugekopp og en avklipt målepinne. Innretningen heter Snor-Sjåar 1, skrevet med tusj på en gul lapp som er festet med tape rundt pinnen.

Snor-Sjåar 1 skal i teorien gjøre det mulig å løfte pendlermerket inn mot luka uten at sjåføren må vri seg. I praksis trakk den mandag morgen til seg to handleposer og ett hundebånd før 07.31. Hunden var ikke om bord, men båndet lå i baksetet på en bil og kom med et lite napp da sugekoppen slapp.

– Teknisk sett virker den, sa Hølland. – Den ser bære litt for interessert ut.

Laila Stemland mener Snor-Sjåar 1 bør få prøve seg i ettermiddagsrushet før noen konkluderer. Hu har notert at brødstrikken holder best når pinnen ikke er kald, og at sugekoppen trenger «ett bestemt trykk, itte sinne».

Pendlerne sjøl er forsiktige med å si at dom er fornøyde. Flere sier at det er godt å komme med første avgang, men at dom helst vil at andre skal forstå at dette ikke handler om å trenge seg fram.

– Je vil itte foran folk. Je vil bare fram før je er for sein, sa barnehageassistent Marit Nybakken, som hadde snora liggende i koppholderen og måtte grave den opp under en serviett fra Nattlokket.

Hun fikk godkjent passering etter 13 sekunders leting. Fergevakta noterte ikke forsinkelse, men Stemland satte en liten hake ved «koppholderfare».

For formiddagskjørerne betyr ordningen at noen må vente ei overfart dersom morgenferga fylles av godkjente pendlere. Mandag gjaldt det én personbil med to kasser tomme syltetøyglass, en varebil med gardinstang og en småtitter som tok bilde av pumpehuset fra innsida av frontruta.

Ingen av dem ville klage. Gardinstangføreren sa likevel at det kunne vært fint med en egen forklaring på hvor lenge man må ha arbeid på andre sida for å telle som pendler.

– Je har ærend som kjennes fast, sa han.

Det spørsmålet er ikke avklart. Kommunen har foreløpig lagt seg på at fast arbeid, skole, helsehjelp og dokumentert gjentakende reise teller. Vane alene teller ikke, men kan vurderes hvis den har vart lenge nok og ikke er sjølpåført. Hva som er sjølpåført, blir trolig tatt opp i trafikkutvalget hvis vaktlista får flere merknader.

Neste steg er et kort evalueringsmøte ved billettbua fredag klokka 08.23, etter at morgenrushet har lagt seg og før Hølland skal fylle diesel. Laila Stemland tar med arket sitt. Vera Snørteland tar med blyant, men sier hu kan la være å bruke den hvis det roer folk.

Mandag formiddag var det lite igjen av køen. Pumpehuset sto som før. Ferga glei over vika med tre biler og en mann som ikke fant solbrillene sine før han var halvveis over. Ved billettluka hang Snor-Sjåar 1 litt på skrå, og den blå nøkkelsnora lå igjen på kroken, med plastlomma vendt innover og en liten vanndråpe nederst.

Slik ble saken Bakomberget

Originalt sted:
Lofoten
Bakomberg-sted:
Kaffekroken ved Pumpehuset
Originalt tema:
Pendlerne får egen kø på denne ferga
Bakomberg-konflikt:
Bakomberg kommune prøver ut egen pendlerordning på Pumpehusferga mellom Kaffekroken ved Pumpehuset og andre sida av vika. Pendlerne skal slippes om bord før småtittere og formiddagskjørere, men må kunne bevise at dom faktisk pendler og itte bære har en termos med bestemt gange. Den blå nøkkelsnora, utdelt i 37 eksemplarer klokka 06.42 mandag, har allerede fått mer ansvar enn flere av de folkevalgte hadde sett for seg.

Tips noen

Send saken videre før bygda får samlet seg

Ved Kaffekroken vart blå nøkkelsnor brått viktigere enn både matpakke og speil på billettbua.

WhatsApp Facebook Messenger E-post