BAKOMBERG: Ei halvfull pumpeflaske med faktor 30 har fått midlertidig plass i skyggen av Hjertestolpen etter at tre bygdefolk mandag formiddag tok helseråd fra telefonen før kaffepausa og begynte å diskutere om solkrem egentlig trengs når en “itte blir rød, bære litt blank”.

Bakomberg helselag bekrefter at det nå lages enklere solråd ved venteplassen, og at Bakomberg Hagelag for Hardføre Planter og Såre Følelser får en ekstra påminning før luking ved ripsbuskene onsdag.

Saken er liten i omfang, men ble merkbar klokka 10.12, da Torunn Mjelde, sjølutnevnt ventelommeobservatør og innehaver av penn som virker, stanset en samtale på benken ved Hjertestolpen og ba om at “telefonråd om hud” fikk tåle kaffepause og kryssforhør.

– Det var itte krangel. Det var tre folk og én skjerm. Men skjermen hadde veldig god sjøltillit, sier Mjelde.

Hun er kjent i bygda for episoden da hun målte trekk ved bussskuret med ulltråd og leverte resultatet på rutearket med binders. Denne gangen var måleinstrumentet øyemål, solretning og ei pumpeflaske som allerede sto der etter helselagets ryddeaksjon før pinse.

Klokka 10.14 kom andre trykk på pumpa. Det ga ifølge Mjeldes notat “for mye krem for nese, for lite for prinsipp”. Den hvite stripa over neseryggen til en av de ventende ble senere anslått til 6,5 centimeter, uten at Bakomberg Tidende har fått uavhengig kontrollmålt dette.

Pumpeflaska sklei samtidig 3,2 centimeter nedover benken fordi noen hadde fått solkrem på korken også.

Vil ha roligere råd

Bakgrunnen er at flere ved Ventelomma med Hjertestolpen de siste dagene skal ha vist til korte videoer og råd på telefonen om soling, hud og solkrem. Noen av rådene skal ha hevdet at solkrem er unødvendig eller uheldig, og at brun hud fra før gir god nok beskyttelse.

Bakomberg helselag vil ikke gjøre større nummer av hvem som sa hva. De vil heller ha fram hovedpoenget: UV-stråler kan skade huden sjøl om en ikke blir solbrent, og det er ikke riktig at solkrem i seg sjøl er farlig når den brukes som anbefalt.

Det er også avklart, etter en kort men fast utveksling ved benken, at “brun fra før” ikke er godkjent lokal verneklasse.

– Folk må gjerne væra uenige om været, ferierute og om kaffe skal stå på varmen etter halv elleve. Men hudkreft og UV-stråling skal vi itte synse oss gjennom med tommel på skjerm, sier Solfrid Hjellbrekke, varsom ordstyrer i Bakomberg Hagelag for Hardføre Planter og Såre Følelser.

Hjellbrekke har tidligere fått merknad for å kreve plantelapper som tåler både regn og slekt. I denne saken har hun bedt om at solrådene skrives så enkelt at de kan leses av folk med hagehansker, dårlig tid og én arm nedi ei bøtte med skvallerkål.

– Vi kan diskutere stauder te vi blir grå i kanten. Men itte detta. Da vil jeg ha setninger som står stille, sier hun.

Caps med kraftfôrreklame

Den praktiske uroen startet ikke med helserådene alene. Den startet med pumpa.

Flaska, faktor 30, sto på benken ved Hjertestolpen med korken halvveis skrudd på og en liten tape-bit merket “felles”. Etter første trykk mente en fast bruker av venteplassen at fellesflaske er fint, men at enkelte trykker “som om dom skal male låvevegg”.

Et annet spørsmål gjaldt om caps med reklame for kraftfôr teller som skygge. Helselaget har svart at caps kan hjelpe der den faktisk dekker, men at den ikke erstatter solkrem på hud som er åpen for sola. Dette ble tatt til etterretning av to personer og “midlertidig parkert” av en tredje, som viste til at capsen var mørkeblå.

Torunn Mjelde forsøkte klokka 11.47 å peke ut retningen på sola for å forklare hvor skyggen fra Hjertestolpen faktisk falt. Da fikk hun solkrem på brilleglasa, fordi hun hadde holdt pumpa mens hun snudde seg.

– Je så verken sol, buss eller argument i elleve sekund, men det var nok te å forstå at vi treng ei ordning, sier Mjelde.

Hun tørket brillene med en serviett fra veska. Servietten hadde motiv av blåveis og tok saken med ro.

Handel fikk spørsmål om propaganda

Skrumålet Juster- og Avvikshandel ble trukket inn da en kunde tirsdag morgen spurte etter “solkrem uten propaganda”. Betjeninga skal ha pekt på hylla og svart at faktor er faktor, og at prislappen ikke hadde meningsfelt.

Butikken har etter dette flyttet solkremen et halvt hylletrinn nærmere kassa. Ikke som kampanje, men fordi det ifølge dem var mer praktisk enn å ha den bak grillkullet, der folk sto og leste innholdsfortegnelse med sammenknepne øyne.

I tillegg har Skrumålet laget en enkel solråd-holder av en gammel brosjyreholder, to strips og en mutter som skal holde arket nede i vind. Løsningen ble testet klokka 09.38 onsdag. Den virket i 14 minutter, før brosjyra snudde seg mot grøfta da mjølkebilen passerte.

– Vi får på en mutter te. Eller mindre grøft, opplyser betjeninga.

Helselaget har bedt om at plakaten ikke blir for lang. Første utkast hadde seks punkt, to parenteser og ett ord som Mjelde mente burde deles i to for å unngå varm lesing.

Den foreløpige teksten er: “Solkrem er trygg å bruke. UV-stråler kan skade hud sjøl om du ikke blir rød. Søk skygge, bruk klær, caps og solkrem. Spør helseråd fra folk som driver med helseråd.”

Hjellbrekke har foreslått å bytte “caps” med “hodeplagg”, siden enkelte har hatt stråhatt siden 1987 og ikke vil bli usynlige i regelverket.

Ripsbuskene får påminning

Tegnet støttemotiv til saken Faktorflaske ga solråd ved Hjertestolpen: Bakomberg helselag og hagelaget rydder opp etter at tre bygdefolk diskuterte solkrem før kaffepausa. Motivet knytter saken til Skrumålet Juster- og Avvikshandel, Torunn Mjelde og Solfrid Hjellbrekke.
Faktorflaske ga solråd ved Hjertestolpen: Bakomberg helselag og hagelaget rydder opp etter at tre bygdefolk diskuterte solkrem før kaffepausa. Bakomberg Tidende

For hagelaget får saken en konkret konsekvens allerede onsdag kveld. Før luking ved ripsbuskene ved den gamle steinmuren skal Solfrid Hjellbrekke bruke 90 sekunder på solråd før river deles ut.

– Det blir itte foredrag. Det blir ei rolig beskjed før folk bøyer seg over ripsen og glømmer at nakken finnes, sier hun.

Hagelaget har også bestemt at fellesflaska kan stå på et lite kakefat under arbeidsøkta, slik at den ikke forsvinner ned i graset eller blir forvekslet med ugressmiddel. Kakefatet er hvitt med grønn kant og har tidligere vært brukt til formkake under årsmøtet da protokollen blåste oppi kaffe.

Det er ikke avklart hvem som eier pumpeflaska ved Hjertestolpen. Tre personer mener de kan ha kjøpt den, men ingen vil kreve den tilbake så lenge den gjør nytte. Den ene sier hun kjenner igjen pumpelyden. Den andre mener hun har maken hjemme. Den tredje vil ikke uttale seg før hun har sett kvitteringsboksen i gangen.

Dette har ført til et mindre spørsmål om påfyll. Helselaget mener det viktigste er at flaska ikke blir stående tom med myndig holdning. Mjelde har derfor skrevet “sjekk nivå” på baksida av et ruteark og lagt det under en stein ved benken.

Steinen lå der fra før.

Ikke medisinsk debatt på benken

Bakomberg Tidende har observert at flere stopper ved plakatholderen, leser de første linjene og ser på pumpa før de går videre. Én person trykket én gang, smurte begge hender og sa at han “itte hadde tenkt å bli sak”.

Det ble han heller ikke, utover denne setningen.

Helselaget understreker at folk med spørsmål om hud, føflekker eller solskader må kontakte helsepersonell, og at venteplassen ikke skal bli et sted for medisinsk vurdering. Ventelomma med Hjertestolpen er fortsatt først og fremst en venteplass, med benk, ruteoppslag og en stolpe som har båret mer tape enn maling de siste åra.

– Vi skal itte diagnostisere noen ved bussruta. Vi skal bære minne folk på at sola virker sjøl når du itte kjenner deg dramatisk varm, sier Mjelde.

Hun mener det viktigste nå er å få samme beskjed på plakaten, i hagelaget og ved handelsdisken. Ikke for å lage strenghet, men for å unngå at tre telefoner og én litt blank panne blir lokal helseretning.

Solfrid Hjellbrekke sier hagelaget tar sin del av ansvaret, men vil ikke ha solkremregnskap på medlemsmøtet.

– Hvis vi begynner med protokoll på pumpetrykk, da mister vi folk før potetferien. Men én felles beskjed tåler vi, sier hun.

Ved Hjertestolpen sto pumpa fortsatt i skyggen ved 12.03. Korken var skrudd litt skjevt på. Nedover sida lå et fingermerke i hvit krem, som om noen hadde forsøkt å rette opp bygdas helseråd med pekefinger og ikke helt vasket seg etterpå.

Slik ble saken Bakomberget

Originalt sted:
Sunnmore
Bakomberg-sted:
Ventelomma med Hjertestolpen
Originalt tema:
Hudkreft: – Vi kjemper mot desinformasjon - Mens hudkrefttilfellene øker, deler flere influensere farlig budskap om soling. Ekspertene er krystallklare: Solkrem er ikke farlig. Og huden din blir skadet av UV-stråler, ogs
Bakomberg-konflikt:
Bakomberg helselag og Ventelomma med Hjertestolpen må rydde opp etter at fleire har begynt å diskutere om solkrem er nødvendig når en “itte blir raud, bære litt blank”. Saka blir ei nyhetsnotis om hudkreft, UV-stråling og desinformasjon om soling, med praktisk konsekvens for bygda: det blir enklare solkremråd ved venteplassen, ekstra påminning før hagelagsarbeid og ein roleg korreksjon av påstandar som har gått fortare enn både bussen og fornufta. Humoren ligg i den svært lokale etterbehandlinga: kven som eig fellesflaska, kor hardt ein skal trykke på pumpa, og om caps med reklame for kraftfôr tel som skygge.

Tips noen

Send saken videre før bygda får samlet seg

Ved Hjertestolpen måtte Torunn Mjelde skille telefonråd, faktorflaske og kaffepause med penn som virker.

WhatsApp Facebook Messenger E-post